جهان فردا(۲)

با ادامة این روند، امکان خرید شرکت‌های کوچک غربی توسط شرکت‌های چینی سازندة تجهیزات مخابراتی، فراهم می‌شود که البته این امر تا حد زیادی به مسائل سیاسی و فرهنگی بستگی دارد. البته در اینصورت، هزینه‌های شرکت‌های چینی زیاد خواهد شد و حاشیة سود آنها کاهش خواهد یافت.
به نظر می‌رسد بهترین فرصت برای توسعة شرکت‌های سازندة تجهیزات مخابراتی، همگرایی فناوری‌ها و محصولات است؛ زیرا همة این شرکت‌ها برای رسیدن به سطح درآمدی مطلوب با یکدیگر در رقابت هستند؛ به عنوان مثال، شرکت موتورولا در زمینة فروش محصولات به بنگاه‌های بزرگ و تجهیزات باند وسیع ثابت ، موفقیت زیادی داشته است؛ اما در بخش ارتباطات سیار، کم‌رنگ ظاهر شده است؛ بنابراین، این شرکت برای همگرا شدن، نیاز دارد که بخش تلفن همراه خود را نیز تقویت کند. یا شرکت اریکسون که در بخش ارتباطات سیار برتری قابل‌ توجهی ‌دارد، ولی در بخش ارتباطات ثابت بسیار کم‌فعالیت بوده است‌؛ این شرکت نیز برای توسعة بیشتر، باید به تقویت بخش ثابت خود، چه از دیدگاه شرکت‌های مخابراتی و چه در زمینة IP بپردازد. بنابراین سازندگان تجهیزات مخابراتی، برای توسعه و گسترش همه‌جانبه در بازارهای مختلف، باید در تمام بخش‌های مخابراتی همگرا شوند.

به نظر می‌رسد دو شرکت برتر، یعنی اریکسون و نوکیا-زیمنس بتوانند در کوتاه‌مدت، وضعیت بی‌خطری داشته باشند. مرحلة بعد در جهت توسعة این شرکت‌ها طی سال‌های آینده، تمرکز بر عرضة خدمات نرم‌افزاری است که انتظار می‌رود بیشترین میزان درآمد این شرکت‌ها، از بهبود امکانات نرم‌افزاری حاصل گردد. اپراتورها برای خدمات مبتنی بر فناوری HSPA به طور حتم از وجود شرکت‌های تأمین‌کنندة محصولات فعلی خود بهره خواهند برد.
در کنار ادغام شرکت‌های "آلکاتل، لوسنت و Nortel" و شرکت‌های "نوکیا و زیمنس"، رویداد مهم دیگری که ممکن است در مدت زمان کوتاهی اتفاق افتد، این است که شرکت اریکسون می‌تواند سهم قابل توجهی از بازار تجهیزات سیار را به‌دست آورد؛ زیرا این شرکت از خط تولید باثبات و قدرتمندی بهره‌مند است و همچنان می‌تواند به دور از چالش‌های ناشی از ادغام شرکت‌ها، بر بازار عرضة محصولات سیار، کنترل و تمرکز داشته باشد.

نیک لین ، کارشناس ارشد در امور کاربردها و ارایه محتوا در ارتباطات سیار
امضای قرارداد همکاری میان دو شرکت ودافون و Sky که به موجب آن، عرضة سرویس Mobile-TV آغاز شد، مهمترین رویداد سال 2006 بود؛ بر طبق این قرارداد، شرکت‌ Sky به پخش برنامه کانال‌های ماهواره‌ای برای مشترکان تلفن همراه ودافون اقدام می‌کند. البته عرضة این سرویس هنوز به مرحلة سودآوری نرسیده است.
اما این پرسش همچنان باقی است که آیا عرضة خدمات محتوایی بر روی تلفن همراه می‌تواند سهم عمده‌ای از بازار را به خود اختصاص دهد؟ در سال 2007، شاهد خواهیم بود که اپراتورهای بیشتری، این خدمات جدید را به مشترکان خود عرضه خواهند کرد و به آنها در مورد استفاده از خدمات فعلی مانند نرم‌افزارهای بازی، موسیقی و برنامه‌های تلویزیونی، آموزش‌های لازم را نیز ارائه خواهند داد. به تدریج اپراتورها، معرفی مفاهیم جدیدی چون جستجو و محتوا به همراه تبلیغات را آغاز خواهند کرد. در سال 2007، همزمان با امضای قراردادهای تجاری، روند مفاهیم جدید نیز آغاز می‌شود.
اما این موضوع نیز با نگرانی‌های خاص خود همراه است؛ زیرا زمانی شبکة پرسرعت HSPA در دسترس کاربران قرار می‌گیرد که کاربران تجربه کافی برای استفاده از این امکانات را ندارند؛ بنابراین، اپراتورها باید تجربة آنان را در استفاده از این خدمات محتوایی، تا حد زیادی افزایش دهند و تا آن زمان، انتظارات درآمدی خود را در حد پایینی نگه‌ دارند.

در سال 2007، استفاده از آگهی‌های بازرگانی به عنوان وسیله‌ای برای تأمین بودجة خدمات محتوایی، گسترش خواهد یافت؛ در واقع برای عرضة بیشتر این خدمات، آگهی‌های بازرگانی بسیار مؤثر خواهد بود.
طی یک تحقیق و بررسی که از دوهزار استفاده‌کننده خدمات محتوایی در انگلستان به‌ عمل آمد، مشخص شد که 56درصد از این کاربران، از وجود ارایه سرویس Mobile-TV آگاه بودند و حدود 5درصد نیز، از موبایل خود برای دیدن برنامه‌های تلویزیونی استفاده می‌کنند که این رقم بسیار در خور توجه است.
اما در حدود 63درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی، تمایلی برای استفاده از سرویس Mobile-TV نداشتند. 15درصد نیز علاقه‌مند به‌کارگیری این سرویس بودند؛ اما اعلام کردند که توان پرداخت هزینه‌های آن را ندارند. این بررسی نشان می‌دهد که فقط 20درصد از کاربران خدمات محتوایی در انگلستان، برای استفاده از سرویس Mobile-TV آمادگی دارند و فقط یک‌درصد از این میزان، در ازای دسترسی به این خدمات آماده پرداخت ماهانه مبلغ 10 پوند هستند. با توجه به این موارد، اگر بخواهیم سرویس MobileTV را به طور رایگان در اختیار مشترکان انگلیسی قرار دهیم فقط 37درصد از کل مشترکان، جذب بازار این سرویس خواهند شد؛ اما اگر برای عرضة این سرویس مبلغی کمتر از 10 پوند مطالبه کنیم، تعداد مصرف‌کنندگان به 22درصد می‌رسد؛ ولی با مطالبة یک مبلغ 10پوندی، این تعداد به حدود یک‌درصد خواهد رسید. اینجاست که به نقش مؤثر آگهی‌های بازرگانی در کاهش هزینه ارایه خدمات محتوایی پی می‌بریم.

دیوید مک‌کوین ،کارشناس ارشد در امور گوشی‌‌های تلفن همراه و فناوری‌های مرتبط
بازار مخابراتی در سال 2006، دوقطبی بود؛ زیرا از یک سو، تولید و عرضة مداوم تجهیزات ارزان‌قیمت به بازارهای درحال‌توسعه، برای سازندگان این تجهیزات بسیار وقت‌گیر بود؛ از طرف دیگر، فراهم‌کردن گوشی‌های مجهز به امکانات دریافت برنامه‌های تلویزیونی با رشد قابل توجهی همراه بوده است.
اگر چه رشد تولید گوشی‌های ارزان قیمت در سال 2007 ادامه خواهد داشت، اما تأکید اصلی بر تولید گوشی‌های مناسب برای نسل سوم خواهد بود. همچنین در سال 2007، عرضة گوشی‌‌های نسل سوم در بسیاری از بازارهای پیشرفته با استقبال فراوان روبرو خواهد شد.
در بخش گوشی‌های پیشرفته و گران قیمت، ورود فناوری HSDPA را پیش‌بینی می‌کنیم. شرکت نوکیا اعلام کرده است که 50درصد از گوشی‌های پیشترفتة این شرکت، در آیندة نزدیک به فناوری‌های HSDPA و WiFi مجهز خواهند شد.

در سال 2007، فناوری HSDPA فقط منحصر بر لپ‌‌تاپ‌ها نخواهد بود؛ بلکه این فناوری در سایر تجهیزات مخابراتی نیز به‌کار برده خواهد شد. البته در حال حاضر، گوشی‌های مجهز به این فناوری در دسترس است و در این زمینه، شرکت‌های تولید‌کنندة کره‌ای، از رقبای خود پیشی گرفته‌اند.
در سال 2007، سهم عمدة بازار مخابراتی، به جای ترمینال‌های پیشرفته، به تجهیزات نسل سوم اختصاص خواهد یافت و شرکت‌های تولید‌کنندة چینی، مانند هواوی و ZTE، با مشارکت چند اپراتور اروپایی در این زمینه پیش‌قدم خواهند بود.
شرکت‌های پیشرو در بازار سال 2006، توانسته‌اند موقعیت خود را تثبیت و تقویت کنند. در سال 2006، 85درصد از کل گوشی‌های فروخته‌شده در بازار، متعلق به 6 بازیگر اصلی این عرصه بوده است که عبارتند از: نوکیا، موتورولا، سامسونگ، اریکسون، LG و BenQ. در سال 2007، نسبت فروش گوشی‌های موبایل شرکت‌های مذکور به غیر از BenQ، مشابه سال 2006 خواهد بود.
شرکت‌های مذکور، در سال 2006، به پیشرفتهای زیادی دست‌یافته‌اند که از میان آنها، شرکت موتورولا با عرضة موفقیت‌آمیز گوشی‌های Razr، درآمد فراوانی را کسب کرد. این شرکت تا کنون 50میلیون گوشی Razr را به بازار عرضه کرده است که این رقم بسیار قابل توجه است. اما اگر موتورولا نتواند محصول دیگری را تولید کند که با استقبال مشابه گوشی Razr روبرو شود، با مشکل مواجه خواهد شد.
در سال 2007، جایگاه برخی از این 5 شرکت‌ برتر، دست به دست خواهد شد و سهم بازار سونی-اریکسون نسبت به سایر شرکت‌ها بیشتر خواهد بود. نام این شرکت از برندهایی چون ‌سونی تشکیل شده است که در محصولاتی از قبیل واکمن بسیار موفق عمل کرده است و احتمالاً این موفقیت در زمینة دوربین‌های Cybershot نیز تکرار خواهد شد. هم‌اکنون، شرکت سونی- اریکسون در ژاپن، در حال ارایه تلفن‌های تلویزیون‌دار Bravia است. (Bravia، برند تلویزیون‌های LCD پیشرفته سونی است.)
در سال 2007، نسل جدید تلفن‌های مجهز به WCDMA رواج خواهد یافت؛ به‌طوریکه گوشی‌های تلفن همراه مجهز به این فناوری، غلبه بیشتری بر بازار خواهند داشت.

دوین کفیلوتو ، کارشناس ارشد مسائل مربوط به ظهور بازارهای مخابراتی جدید
در سال 2006، یکپارچه‌سازی در بعضی از بخش‌های مخابرات، مهمترین عاملی بود که این بازارها را به سمت توسعه و پیشترفت سوق داد. اغلب بازارهای منطقه‌ای در اختیار اپراتورهای منطقه‌ای،‌ که از تجربة بسیار خوبی در این مناطق بهره‌مند هستند، بوده است. البته این بدان معنا نیست که اپراتورهای غربی برای فعالیت در بازارهای این مناطق مناسب نبوده‌اند یا نیستند؛ بلکه اگر به طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به گسترش رشد این بازارها توجه کنیم، درمی‌یابیم که اغلب این طرح‌ها به سمت اروپای شرقی منتقل شده‌اند.
با آغاز سال 2007، بازارهای بسیار کمی برای یکپارچه‌سازی وجود خواهد داشت؛ با وجود این، روند یکپارچه‌سازی ادامه‌ خواهد یافت؛ اما این روند در مقیاس وسیعی که در سال 2006 با آن روبرو بودیم، انجام نخواهد شد. در این سال، خصوصی‌سازی فقط در بعضی از اپراتورهای دولتی مبتنی بر ساختار PTT انجام خواهد شد و همزمان با خصوصی‌ شدن این اپراتورها، سرمایه‌گذاری اپراتورهای خارجی در این بخش نیز افزایش خواهد یافت.

شرکتهای نظیر MTN که بسیار خوب عمل کرده‌اند و اپراتور‌هایی همانند MTC و Orascom، در خلیج فارس سرمایه‌گذاری‌های سودآورتری انجام داده‌اند.
در سال 2007، تعداد قراردادهای خدمات مدیریت‌شده افزایش می‌یابد. هم‌اکنون بازار این خدمات در مناطق روستایی رشد قابل توجهی دارد. اپراتورهای باید از این فرصت استفاده کنند و شبکه‌های خود را در این مناطق توسعه دهند و با وجود کاهش درآمد خدمات صوتی، هزینة این خدمات را نیز تا حد امکان کاهش دهند.
در مورد گوشی‌های تلفن همراه نیز باید گفت که برنامة سازمان GSMA در زمینه تولید گوشی‌های کم‌هزینه و ترویج ان در برخی بازارها به نتیجه رسیده است و از این پس، روابط حاکم بر بازار، تعیین‌کنندة ادامة این روند خواهد بود. به‌طوریکه سازندگانی که در این طرح شرکت نکرده‌اند نیز می‌توانند محصولات خود را در این بازارها عرضه کنند.
در سال 2007، عرضة خدمات صوتی همچنان محور اصلی خدمات مخابراتی خواهد بود و بازار خدمات دیتا رشد چندانی نخواهد یافت. اگر چه در حال حاضر، اغلب اپراتورها به عرضة خدمات 3G و GPRS روی آورده‌اند، اما خدمات دیتا فقط در حد ارائة سرویس SMS و خدمات ارزش‌افزودة ساده مبتنی بر آن ادامه می‌یابد.

امیدواریم در سال 2007، شاهد افزایش رقابت در بازار مخابراتی باشیم؛ چراکه در بسیاری از بازارهای مخابراتی فقط دو اپراتور وجود دارد. در بازارهای کشورهای آفریقایی، تاکنون هیچکدام از اپراتورها، استراتژی‌های خاصی را در مورد نوآوری در تعرفه‌بندی خدمات به کار نبرده‌اند؛ ما امیدواریم در سال 2007، با افزایش سطح رقابت در این بازارها، شاهد تغییر این وضعیت باشیم.

مترجم: مهدیه قربانی

منبع:http://www.ayandehnegar.org/page1.php?news_id=3234

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد